Preţul real al aplicaţiilor gratuite de smartphone

Ai un smartphone şi eşti mândru că ai nevoie mare de el. În primul rând îţi asigură un oarecare „status” social. Dacă stai să te gândeşti mai bine şi aplicaţiile folosite îţi înlesnesc unele acţiuni. Normal că aplicaţiile pe care le foloseşti sunt alea gratuite, că nu vrei să plăteşti prea mult. Te-a usturat destul preţul telefonului. Aici intervine problema: aplicaţiile gratuite de fapt le plăteşti. Şi nu e vorba de orice plată, plăteşti cu informaţii sensibile despre tine şi prietenii tăi.

Dacă încă nu ai înţeles despre ce vorbesc, îţi voi spune altfel. Marea majoritatea a aplicaţiilor gratuite obţin informaţii despre utilizator şi prietenii săi, doar solicitându-le. Ok, e una să obţină informaţii despre tine care ţi-ai dat acordul, chiar şi fără să ştii că acele informaţii cu caracter personal reprezintă cea mai scumpă marfă din economia globală, dar altceva cu totul diferit să obţină informaţii despre prietenii tăi. Astfel de informaţii ajung în cele din urmă în tot felul de baze de date care nu au nici în clin nici în mânecă cu Facebook sau cu dezvoltatorii aplicaţiilor care le-au colectat. Datele tale personale cu privire la orientări religioase, sexuale şi cine ştie câte alte informaţii, ajung să fie folosite pentru a bombarda utilizatorul cu reclame personalizate în funcţie de preferinţele lui şi atent selecţionate. Cu alte cuvinte, eşti manipulat să crezi că cei care care au realizat reclama sunt pe aceeaşi lungime de undă cu tine şi-ţi cunosc nevoile. Da! Ţi le cunosc, numai că nu empatia are vreo legătură cu acest aspect, ci furtul de informaţii, la care tu ţi-ai dat acceptul, la propriu.

Industria publicităţii de pe Internet, valorează undeva la 28 de miliarde de doalari pe an. Majoritatea banilor provin fix din exploatarea datelor cu caracter personal, ale tale, ale mele, ale prietenilor tăi, ale amicilor mei. Wall Street Journal a analizat 100 dintre cele mai populare aplicaţii pentru Facebook şi a ajuns la concluzia că obţine solicitând, informaţii cu privire la locaţia curentă, adresa de email nu doar a ta dar şi a prietenilor tăi. La baza afacerilor Facebook stă monetizarea volumelor de date cu caracter personal acumulate de companiile de servicii online şi dezvoltatorii de aplicaţii. În mai, Facebook se pregăteşte să se listeze la bursa Nasqad din New York, la o valoare iniţială estimată la 100 de miliarde de dolari.

Facebook impune dezvoltatorilor de aplicaţii să solicite acordul utilizatorului cu privire la informaţiile acestuia, însă nu şi pe ale prietenilor. Deci, te poţi aştepta ca un app să aibă acces la datele tale, fără ca tu să ai habar de asta. Wall Street Journal a identificat că mulţi din dezvoltatorii de aplicaţii încalcă politicile Facebook, efectul reflectându-se în absenţa unor informaţii clare despre modul de colectare, folosire şi transmitere a unor date. Potrivit Mediafax, care a citat un comunicat transmis către Wall Street Journal de Facebook lucrurile stau cam aşa: „Vrem să ajutăm utilizatorii să ia decizii infomate privind aplicaţiile pe care le folosesc. Dezvoltatorii trebuie să accepte politicile noastre atunci când se înregistrează. Dacă găsim aplicaţii care încalcă politicile noastre – prin sisteme automatizate, verificări interne sau raportări de la utilizatori – luăm măsuri”. Să sperăm că Facebook, marele câine de pază al datelor noastre de pe Internet, veghează pentru noi!

Anunțuri

Despre Ana-Maria Neagu

Să vă povestesc despre mine...îmi place să cred că sunt o persoană echilibrată, cel puţin că încerc să fiu. Îmi doresc să îmi completez bagajul de cunoştinţe continuu şi...Stop! Mă opresc înainte ca subiectivismul să pună stăpânire pe mine şi voi lăsa loc articolelor să îmi facă o caracterizare. În ceea ce priveşte năzuinţele, îmi doresc ca ceea ce scriu să fie pe placul vostru, iar atunci când mă accesaţi să fiţi siguri că veţi găsi informaţii care să vă satisfacă setea de actualitate.

Un comentariu

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: