Egalitate, fraternitate… maghiarizare?!

Mă consider a fi o persoană deschisă și open minded, prin urmare nu sunt, printre altele, nici rasistă. Doar că nu înțeleg un anume fenomen: sentimentul continuu de persecuție pe care îl au ungurii din România. Într-adevăr maghiarii reprezintă cea mai numeroasă minoritate etnică din România. La recensământul populației din 2002 au fost înregistrați 1.431.807 etnici maghiari, reprezentând 6,6% din populația țării, respectiv la recensamantul din 2011 au fost inegistrati 1.237.746, reprezentand 6,5 %. Când Ludovic Orban a propus dubla cetățenie pentru maghiarii din România zeci de persoane au completat, la Consulatul General al Ungariei din Cluj, formularele necesare pentru a dobândi cetăţenia maghiară. Prin urmare întrebarea mea este umatoarea: dacă tot doreau și cetățenie maghiară, de ce să nu o aibă în Ungaria?

Am întâlnit destul de multe persoane, și am pățit-o și eu la rândul meu, să mă duc într-un magazin sau într-o benzinărie în vre-un oraș dintr-o comunitate maghiară și la sfârșit când să vreau să plătesc, să mi se vorbească în maghiară. Îmi displace această situație când doamna sau domnul de la casă vede că sunt româncă, înțelege limba română, dar consideră că este necesar și vital să îmi răspundă în maghiară. Se așteaptă ca eu, cetățean român, locuitor în România, să le știu limba? Când o să știe toți ungurii românește și nu o să mai vorbească cu tine în altă limbă voi învăța și eu ungurește. Parol!

Nu voi mai continua cu exemple că poate voi fi interpretată greșit, tot ceea ce pot să vă zic este că mi-a plăcut enorm o parte din articolul lui Cristian Tudor Popescu, în care se pune exact punctul pe I:

Ceea ce mi se pare enervant in discuţia despre medicina predată în limba maghiară la UMF Târgu Mureş este pretenţia vorbitorilor, fie Guvern, fie UDMR, că ar fi vorba de educaţie, de şcoală, în toată această poveste politică ordinară. Înfiinţarea liniei maghiare n-are nicio tangenţă cu învăţământul medical, în relaţie cu care ar fi cât se poate de ilogică: la ce folosesc termenii medicali în maghiară? La comunicarea exclusivă cu pacienţi şi medici unguri. Deci, la crearea în România a unui circuit etnic închis în materie de sănătate şi boală, viaţă şi moarte. Şi asta pe banii statului român. – CTP

Despre Sorina Micu

"About me" - cred că este topicul cel mai greu de abordat pentru mine! Ar fi prea multe de spus și prea puține în același timp! Cel mai important pentru voi, dragii mei care dați click în dreptul numelui meu, e faptul că vreau să fac parte din viața voastră zilnică prin articolele mele... Să vă fac să zâmbiți, să contemplați, să vă trag un semnal de alarmă, sau să facem haz de necazul nostru! Eu împreună cu minunata echipă din care fac parte, Imagine & Brand, vom încerca să fim suplimentul de presă de calitate de care aveți nevoie. Pupici! :)

  1. sunt multe de spus apropo de acest subiect.vezi tu…si romanii sunt cea mai mare popolatie migratoare in anumite state insa nu ridicam astfel de pretentii.sunt in romania….sa vb romaneste si sa fie considerati imigranti.sa se multumesca ca nu sunt maltratati la fel ca romanii de pe alte meleaguri…

    • Sorina Micu

      E nevoie doar de respect si tolerant din partea ambelor tabere… Nu e vorba ca trebui sa se mulumeasca ca nu sun maltratati, nici nu r trebui sa se puna problema pentru niciun fel de etnie… Cum i-am raspuns si lui Tavi, e vorba doar e atitudnea sfidatoare. Am generalizat si evident am fost si subiectiva, avand in vedere ca am scris din prspectiva personala, prin urmare articolul trebuie luat ca atare! O seara cat mai frumosa si un weekend reusit iti doresc!

  2. Tavi

    Nu ați făcut decât să înșirați în acest post o serie de clișee devenite legende. De exemplu, despre magazinele în care ți se răspunde în maghiară când încerci să vorbești în românește. Sunt brașovean, care acum locuiește în București, și am trecut de sute de ori prin Covasna și Harghita și nu am avut această problemă. Toți vânzătorii mi-au răspuns pe românește când le-am vorbit pe românește.

    Da, într-adevăr, există localități în care unii oameni nu vorbesc românește, dar te ÎNȚELEG și te ajută fără nici o problemă. Sunt un om deschis la minte și îi înțeleg foarte bine pe maghiarii care trăiesc în regiuni izolate locuite în procent de 100 la sută de maghiari în care nu au nevoie de limba română. Efectiv, nu au cu cine vorbi limba română și, chiar dacă au știut-o, o uită. Deci nu e vorba, în cele mai multe cazuri, de rea voință.

    Cel mai enervant este însă că toate clișeele astea stupide sunt mereu aduse la suprafață de oameni care nu au trăit niciodată printre maghiari și nu înțeleg cum e să trăiești într-o comunitate multiculturală. De obicei, cei mai virulenti sunt moldovenii, muntenii și oltenii, care văd picior de ungur doar când trec în fugă prin Transilvania și se opresc într-o benzinărie.

    Cu astfel de comentarii nu vă deosebiți cu nimic de radicalii maghiari care cer autonomia și nu faceți nimic să contribuiți la buna liniște dintre români și maghiari.

    Și, ca să înțelegeți și mai bine ce vreau să spun, vă rog să citiți comentariul de la linkul de mai jos scris de un prieten jurnalist, despre dubla măsură în privința minorităților.

    http://blogcatchina.wordpress.com/2012/03/14/noi-vrem-pamint/

    • Sorina Micu

      Tavi ai perfecta dreptate, noi nu incercam sa promovam extremele, din contra. Crede-ma am trait printre maghiari o perioada de timp, am si in familie cazuri de casatorii mixte. Da, este mai mult sa mai putin, un cliseu ceea ce am prezentat mai sus dar eu un am patit-o si postul e legat intr-un fel de decizia maghiarilor de a preda medicina si in limba maghiara. Ideea este in felul urmator: au drepturi egale cu noi, poate chiar sunt de multe ori favorizati ca fac parte dintr-o minoritate etnica, dar efectiv majoritatea are o atitudine sfidatoare la adresa romanilor. Daca spui ca ai fost prin zona aia Covasna, Harghita inseamna ca stii foarte bine ca pancartele de la intrare sau iesire dintr-un sat sunt scrise exclusiv in limba maghiara. Sau ca te duci intr-un bar si meniul e in maghiara… sunt lucruri marunte dar cre totusi conteaza. Iti mulumesc pentru feedback si iti urez sa ai o seara cat mai reusita!

Lasă un comentariu

