Cateva lucruri despre Formula 1

Automobilele au suflet. Unele mai mult ca altele: Ferrari 599 GTB Fiorano versus Fiat Albea. Diferența cea mai mare dintre cele două exemple este aspirația fiecăreia. Și nu mă refer la inducția de aer a motorului. Fiat Albea aspiră la mersul la poștă să-ți ridici pensia pentru că nu erai acasă când a venit poștașul – erai în parc împreună cu nepoții. 599 GTB aspiră la maximul automobilistic, Formula 1.

Că tot veni vorba de Formula 1, iată niște chestii pe care trebuie să le știe orice microbist:

1. O mașină de Formulă 1 este compusă din 80 000 de componente și dacă ar fi asamblată „doar” 99,9% corect, ar porni cursa cu 80 de probleme;

2. Mașinile de F1 au peste un kilometru de cabluri legate la peste 100 de senzori și servomotoare ce monitorizează și controlează toate aspectele ce țin de funcționarea corectă;

3. Mașinile de F1 ce pleacă de la 0 la 160 km/h și frâneaza până la oprire, date la capacitate maximă, o pot face în 4 secunde;

4. Motoarele mașinilor de F1 sunt proiectate să aibă performanțe maxime și strict din cauza aceasta nu se așteaptă să reziste mai mult de 2 ore de mers la capacitate maximă. De aceea rareori sunt comutate la maximum în timpul curselor (mai mult în momentele cruciale -depășiri sau calificări). În antiteză sunt motoarele mașinilor ce le folosim de zi cu zi și așteptăm să scoatem mai mult de 20 de ani de folosință zilnică din ele;

5. Când un pilot de F1 apasă la maxim frâna, trece prin forțe G asemănătoare cu izbirea unui șofer normal într-o mașină normală, de un zid la viteza de 300 km/h;

6. Un șofer tipic de F1, într-o cursă, suportă un effort fizic enorm datorită forțelor centrifugale mari și pierde în jur de 4kg din greutatea corporală, după fiecare cursă, datorită pierderii fluidelor;

7. La doar 550 kg, o mașină de F1 cântărește aproape jumătate din greutatea totală a unei Dacia 1310;

8. În 2009 FIA a impus limita de 18 000 rotații pe minut a motoarelor, adică circularea sus-jos a pistoanelor de peste 300 de ori pe secundă. Până în 2009 motoarele V10 de 3 litri, funcționau la 22 000 RPM și dacă FIA nu limita puterea maximă la 980 cai putere, motoarele erau capabile de peste 1000 cp. În prezent, pe mașinile F1, sunt motoare V8 de 2,4 l cu 780 cp disponibili aproape de limita maximă, impusă, de 18 000 de rotații pe minut;

9. Frânele pe disc sunt formate nu din oțel, ci aliaje de fibră de carbon și ceramică, ceea ce le permite operarea la aproximativ 1000 grade Celsius;

10. Dacă ar ceda un furtun din sistemul de răcire cu apă, acesta s-ar goli în puțin peste o secundă;

11. Cockpitul pilotului de F1 este format după proporțiile corporale respectivului pilot, astfel încât să se muleze pe acesta, mai ales când ia curbe ce-i induc o greutate de peste 5 ori celei normale, în reprize de câteva secunde, de sute de ori pe cursă;

12. În cursele de circuit de stradă, gen Monaco, după anii ’80, aerodinamica mașinilor de F1 avansase atât de mult încât începuse să ridice capacele de canalizare. De atunci si pana in prezent, înaintea fiecărei curse, capacele canalizărilor se sudează.

Anunțuri

Despre Andrei Roman

Pot spune despre mine, cu maximă modestie și aroganță că sunt un tânăr obișnuit cu o inteligență neobișnuită, un aspect ciudat, o credință incatalogabilă, o ambiție nemărginită, o inimă enormă, un suflet pașnic, o filozofie echilibrată și echidistantă față de toate și toți. Cunosc multe dar incomparabil de puține comparativ cu ceea ce mi-aș dori să știu, infinit mai multe. Prețuiesc înțelepciunea, dreptatea, obiectivitatea față de adevărul acceptat de societate și subiectivitatea susținută până-n pânzele albe cu argumente valide, alese cu inteligență. Doresc iluminarea spirituală și, în același timp, raționament înpământat. Doresc și ofer iubirea semenilor, respectul, onoarea și prețuirea adevăratelor valori.

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: